Hvordan man træner til et maraton

Har du altid haft lyst til at løbe et maraton? Gode nyheder, enhver løber kan løbe et maraton. Men, det første maraton er altid en stor udfordring. Derfor kan du også starte med et halvmaraton. Uanset hvordan du starter, vil det kræve en solid forberedelse. Men nogle gode nyheder: Du behøver ikke bruge en masse penge på at forberede dig til dit maraton.Du behøver ikke engang at købe et dyrt sports medlemskab. Et par gode sko og et træningssæt er nok.

marathoner

Sig mig, hvilken løber drømmer ikke om at løbe et maraton? Det er bare distancen, 42,195 kilometer, der skræmmer mange løbere. Nogle tips til den bedste måde at træne til et maraton?

  • Det er vigtigt at strukturere din træning ordentligt. En god struktur er at løbe 20% ekstra hver uge. Hvis du for eksempel løber i 20 minutter den første uge, bør du løbe i 24 minutter den næste uge, og 28,8 minutter ugen efter. Men din krop har selvfølgelig brug for hvilke. Derfor er det klogt at sætte din løbetid ned med 20% efter hver fjerde uge, for at tage det lidt mere roligt end ugen før-
  • Løb i bestemt antal minutter i stedet for en bestemt distance. For at forberede dig selv, er det klogt at træne langsommere end du ville løbe et maraton. Det gør det næsten umuligt at nå til maraton distance, men det er okay. Det handler alt sammen om tid.
  • Husk altid at det er ikke distancen der er dræbende, det er farten. Det er vigtigt ikke at gennemføre langdistanceløb for hurtigt. Ellers vil din krop blive mindre vant til at forbrænde fedt, og det afhænger du af for at kunne løbe et maraton godt.
  • Planlæg en træningsgang om ugen, for at træne dig selv i at løbe hurtigere. Sprint ikke, men løb i samme tempo some du ville løbe 10 kilometer i, i 20 minutter.
  • Udover denne træning og langløb, kan du også træne en tredje og fjerde gang. Gør dette i maximalt 80 minutter, mens du skifter dit maraton tempo hvert 10 til 15. minut for at vænne dig selv til det.
  • Desværre, at løbe et maraton sker ikke af sig selv. Det betyder at du er nødt til at træne flere gange om ugen. Forbered dig selv godt på at løbe afslappet.

Kun 14 kilometer

Vidste du at 14 kilometer kan være nok til at træne til et maraton? Denne træning er som følger: Du begynder at træne 100 dage før maratonløbet og du løber 4 gange om ugen, aldrig mere og nogle gange mindre.

  • I den første uge er den længste træning 8 kilometer, og den korteste er 4 kilometer. Ændrér selv på distancerne.
  • I de følgende uger, begynder du langsomt at bygge din træning op. Træn dig regelmæssigt op til de 14 kilometer.
  • I den sidste uge er den længste træning på 14 kilometer: De 14 kilometer du rent faktisk behøver for at løbe maratonløbet.

Fordi træningerne ikke er specielt lange, vil din krop restituere hurtigere, og du vil være i bedre form når du starter din næste træning. På denne måde er træningerne af meget højere kvalitet. Men, dette råd er dog kun relevant for løbere der kan nå 10 kilometer på en time og ikke er overvægtige. Møder du ikke kriterierne? Så kan du følge den træning vi beskrev tidligere.

Nu ved du hvordan du løber et maraton. Et andet tip er at vælge et godt maraton, for eksempel New York maratonløbet. Dette vil sikkert koste dig flere penge, men det er helt klart det værd. held og lykke!

Hvordan man træner til et maraton

Share with your friends










Send

Stil et spørgsmål

Spørg os om lige det, du vil

Flere guider