Sund mad nemt og billigt

Synes du også, at sund mad kan være dyrt? Mange produkter, der har fået betegnelsen “superfood”, er ikke ligefrem billige. Dog findes der mange fødevarer, der er til at betale, og som er propfulde af næring.

For at hjælpe dig på vej, har jeg samlet en liste over 15 sunde og billige fødevarer. Nederst i artiklen, har jeg desuden inkluderet en guide til, hvordan du kan dyrke dine egne søde kartofler – og derved spare endnu flere penge.

Sund mad

Top 15

Jeg har samlet en liste over 15 sunde fødevarer, der er gode både for dig og din pung! Superfood og andet sund mad er fuld af vitaminer, mineraler, antioxidanter og meget andet godt.

Men desværre er lækre sager som blåbær, hvedegræs og Quinoa-frø rigtig dyre. Prøv i stedet følgende alternativer, som er meget billigere og mindst ligeså velsmagende.

1

Mørk chokolade (mindst 72% kakao) indeholder mange antioxidanter. Det er selve kakaoen, der er godt for dig, så jo højere procenten er, desto bedre. Flere uafhængige undersøgelser har påvist, at mørk chokolade er antiinflammatorisk og kan forebygge hjerte-kar-sygdomme.

2

Oregano smager ikke bare godt men modvirker også betændelse og kan efter sigende beskytte mod visse typer for kræft. Så husk altid at tilføje denne krydderurt til din pasta eller pizza!

3

Kanel kan undertrykke appetiten og er derfor blevet linket til vægttab. Derudover hjælper en teskefuld kanel om dagen med at kontrollere blodsukkeret, så krydderiet anbefales især til folk med sukkersyge.

Sund mad
4

Hampefrø indeholder nærende aminosyrer og fedtsyrer. Hamp forbindes ofte med skæv tobak, men der findes mange forskellige plantevarianter, deriblandt nogle som er rigtig sunde for dig og som ikke gør dig høj.

5

Alle ved, at gulerødder er sunde, og de fleste ved også, at de er til at betale. Spis så mange du vil, for de indeholder kun få kalorier. Derudover har de et højt fiberindhold og indeholder meget betakaroten, der omdannes til A-vitamin efter optagelse.

6

Sardiner er til at betale, og de indeholder en masse omega-3. Undgå dåserne med olie, og tjek altid sukkerindholdet på andre dåser.

7

Æg er fyldt med næring. De er proteinrige og indeholder gode feststoffer. Men det er ikke alt: æg er desuden rige på forskellige vitaminer, mineraler og aminosyrer.

8

Søde kartofler, som er rige på næringsstoffer, er sundere end almindelige kartofler. Sammenlignet med den almindelige kartoffel har den søde kartoffel et højere fiberindhold. Derudover indeholder de antioxidanten beta-caroten, der beskytter mod frie radikaler.

9

Valnødder er ikke særlig dyre. Ligesom mange andre nødder er de rige på protein, fibre og andre gode sager. Dog adskiller valnødder sig ved at indeholde sundt omega-3-fedt.

10

Olivenolie er antiinflammatorisk og er godt for tarme og mave. I modsætning til for eksempel solsikkeolie indeholder olivenolie sunde fedtstoffer, som kan modvirke en lang række sygdomme.

11

Havregryn indeholder en masse jern og zink og optages langsomt. Godt valg hvis du vil have sund mad til morgenmad.

12

Tomater indeholder vitamin C, calcium, jern og antioxidanter. Det er den bedste kilde til antioxidanten lycopen, som er godt for immunforsvaret.

13

Friske bær og skovfrugter kan være dyre. Køb dem i stedet nedfrosset og brug dem for eksempel til at lave smoothies. Selvom de er frosne, er de stadig fuld af antioxidanter og C-vitamin.

14

Grøn te er en fantastisk antioxidant og hæmmer spredningen af kræft.

15

Hvidløg, som er antiinflammatorisk, kan stoppe kræftspredning og fortynde blodet. Find en opskrift på sund mad og tilføj hvidløg for at gøre retten endnu sundere.

Dagligvarer

Dyrk søde kartofler

Du kan købe disse produkter online eller i supermarkedet, men det er meget sjovere (og billigere) at dyrke din egen mad. Nedenfor kan du se, hvordan du kan dyrke søde kartofler.

Dyrk dine egne søde kartofler:

  1. Køb skud, der er vokset fra en allerede eksisterende kartoffelplante. Du kan vælge at købe disse online eller fra et havecenter.
  2. Vælg et sted i haven. Søde kartofler foretrækker et varmt miljø, så vælg et område, der får en masse sollys og som er veldrænet.
  3. Forbered jorden. Tilføj et lag af god muldjord og fjern eventuelle større sten.
  4. Plant om foråret. Søde kartofler er rodknolde og skal plantes dybt i jorden.
  5. Grav huller. Sørg for, at der er nok plads: 30-61 cm.
  6. Vælg et dækningsmateriale. Ved at tildække jorden holdes varmen inden, hvilket vil hjælpe dine søde kartofler til at gro.
  7. Mod sensommeren kan du høste de søde kartofler. Det vil sige ca. 120 dage efter plantningen.
  8. Lav sund mad med dine friske søde kartofler!

Share with your friends










Send

Stil et spørgsmål

Spørg os om lige det, du vil

Flere guider